دانشجویان چگونه می توانند در فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و فوق برنامه دانشگاه مشارکت نمایند؟

هر دانشجو با توجه به علاقه و تجربیات خود و با مراجعه به کارشناسان مربوطه در امور فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه، می تواند در زمینه های مختلف فرهنگی از جمله عضویت و فعالیت در کانونها، انجمنهای علمی و تشكل های فعال دانشجویی و ...  فعالیت نماید.

 فعالیتهایی که شما دانشجویان محترم می توانید به عنوان عضو جامعه دانشگاه نیشابور در امور فرهنگی، هنری و اجتماعی انجام دهید را  به طور خلاصه معرفی می کنیم.  امید است با مشارکت فعالانه شما در برگزاری و اجرای برنامه های مختلف، موجبات رشد و بالندگی حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فراهم آید.

به یاد داشته باشید که تمام فعالیتهایی که در دانشگاه انجام می شوند ضابطه مند بوده و در قالب آیین نامه های مربوطه انجام می شوند. پس لطفا آیین نامه های مربوطه را مطالعه نمایید.
آیین نامه های فرهنگی

با عضویت در کانونها، تشکلها، انجمن های علمی، هیئت دانشجویی و یا در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به فعالیت بپردازید.
درخواست راه اندازی یک نشریه جدید با موضوعات علمی، فرهنگی، اجتماعی، طنز و سیاسی بدهید و خودتان در دانشگاه یک نشریه داشته باشید و یا سایر نشریات را نقد کنید.
متناسب با رشته های تحصیلی دانشگاه، درخواست ایجاد انجمن علمی رشته ای یا بین رشته ای ارائه دهید
متناسب با مهارتهایی که قبلا کسب کرده اید و یا می خواهید کسب کنید یک کانون یا تشکل تاسیس کنید.
در کارگاههای دانش افزایی، معرفت افزایی، مهارت آموزی و هنر آموزی و کلاسهای فوق برنامه شرکت کنید. دانشگاه بخشی از هزینه های آن را پرداخت خواهد کرد و گواهی های معتبر نیز صادر می شود
در فعالیتهای فرهنگی انجمنها، کانونها، تشکلها، هیئت دانشجویی و یا دفتر نهاد مسئولیت بپذیرید و یا مسئول یکی از بخشهای فرهنگی باشید و یا به عنوان نماینده دانشجویان در شوراهای مختلف رسمی دانشگاه فعالیت نمایید
در برپایی و اجرای جشنواره ها، نمایشگاهها و همایشها (فرهنگی – مذهبی – ادبی – هنری – رایانه ای) مشارکت کنید
در جشنواره­های مختلف در سطح ملی  همچون جشنواره های رویش و حرکت  فعالیت کنید
در برگزاری المپیاد فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، ادبی و فناورانه چکاد مشارکت فعالانه داشته باشید
در برگزاری کرسی های نقد و آزاداندیشی و نشستهای دانشجویی و جلسات هم اندیشی و مشورتی، مشارکت فعالانه داشته باشید و به عنوان موافق و یا مخالف به ارایه نظرات خود بپردازید
در جلسات مشورتی تصمیم گیریهای فرهنگی دانشگاه شرکت کنید در آینده خود و دانشگاه سهیم باشید
به عنوان نماینده دانشجویان در جلسات منطقه ای و وزارتی شرکت کنید
به عنوان یک پژوهشگر تحت حمایت استادان و مدیریت پژوهشی در حوزه های فرهنگی پژوهش کنید و نتایج آن را منتشر کنید (کتاب، مقاله و طرح پژوهشی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی تدوین نمایید و یا اثر بدیع و ارزنده هنری تولید نمایید)
در فعالیتهای مذهبی و دینی قرآنی دانشگاه فعالیت کنید
در فعال سازی و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و فوق برنامه در خوابگاههای دانشجویی مشارکت کنید
در برنامه های اکران و نمایش فیلم و مستندهای اجتماعی و ارزشی مشارکت کنید
در مسابقات فرهنگی، تفریحی و کتابخوانی شرکت کنید
در اردوهای دانشجویی (کانونها و تشکل ها) و بازدیدهای علمی (انجمن ها) همراهی و مشارکت فعال داشته باشید و یا به عنوان عضوی از کانون گردشگری در برگزاری اردوهای سیاحتی - زیارتی کمک کنید
در اردوهای مختلف جهادی و راهیان نور شرکت کنید.
در طول دوران تحصیلی خود  در برنامه های اعزام به حج عمره و یا اعزام به عتبات عالیات ثبت نام کنید.
در صورت ازدواج در دوران تحصیل در برنامه های ازدواج دانشجویی شرکت کنید
پیشنهادها و ایده های فرهنگی و اجتماعی مؤثر را مطرح کنید
در تولید و تأمین محتوای فرهنگی و اجتماعی با استفاده از ابزار رسانه و فضای مجازی کمک کنید
در برگزاری مراسم های مناسبتی مشارکت کنید
  در اعتکاف دانشگاهیان شرکت کنید
نمایشگاه آثار و کارگاههای هنری (ورکشاپ) برگزار نمایید

المپیاد فرهنگی، هنری، ورزشی دانشجویان در چه زمینه هایی فعالیت دارد و چگونه می توان در این المپیاد شرکت کرد؟

المپیاد چکاد در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری و رسانه، ادبی، ورزشی، فناورانه و مهارتی به صورت سالانه با اهداف ذیل برگزار می گردد. شرکت همه دانشجویان در این المپیاد آزاد می باشد.


اهداف :
1-شناسایی ،معرفی و تجلیل از دانشجویان خلاق و توانمند در زمینه های فرهنگی ،مذهبی،هنری
2-استعدادیابی دانشجویان در زمینه های مختلف فرهنگی، مذهبی و هنری
3-تقویت فضای فرهنگی ،مذهبی،هنری در دانشگاه
4-غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان بر محور فعالیت های فرهنگی ،مذهبی ،هنری
5-آشناسازی دانشجویان با فضاهای متفاوت فرهنگی
6-حضور در كارگاه های آموزشی و یادگیری نكات كلیدی جهت تقویت آثار

دانشجویان چگونه می توانند در خواست برگزاری مراسم به مناسبت های ملی و مذهبی داشته باشند؟

دانشجویان متقاضی از طرف واحدی که فعالیت می نماید (کانونها و تشکل های دانشجویی)، درخواست خود را به دبیر كانون یا تشكل ارائه داده، سپس دبیر مربوطه این برنامه را در جلسه شورای فرهنگی كه هر ماه برگزار می گردد مطرح می نماید و در صورت تصویب ، دانشجویان  می تواند به اجرای برنامه، با نظارت و حمایت امور فرهنگی اقدام نمایند.

از چه طریق می توان از فعالیتها و خدمات فرهنگی دانشگاه مطلع شد؟

بهترین راه مطلع شدن از فعالیت ها و خدمات، مراجعه به اطلاعیه های سایت معاونت فرهنگی و دانشجویی - بخش مدیریت فرهنگی -  می باشد.
گاهی اوقات ارسال پیامك، نصب بنر و پوستر و اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی و یا سامانه های اتوماسیون و آموزشی دانشجویان نیز کمک کننده است.

 اطلاع رسانی در چند نوبت و از طریق درج اطلاعیه در سایت خبری دانشگاه، صفحه دفتر نظارت و ارزیابی، پرتال دانشجویی، سامانه اتوماسیون اداری، بنر، سیستم پیامکی، شبکه های اجتماعی و همچنین از طریق کارشناسان دانشکده‎ها انجام می‎شود.

اصطلاحات برنامه ریزی را تعریف کنید؟

برنامه ریزی، فرایندی است که بر اساس تحلیل مأموریت اجتماعی و اقتصادی دانشگاه و ارزیابی محیط داخلی و خارجی آن اجرا می شود تا به اهداف تعریف شده دست یابد. برنامه، بیانیه مکتوب دانشگاه است از انچه که باید انجام شود و چگونه باید انجام شود. راهبرد نیز ابزاری برای دانشگاه است تا بتواند مزیت رقابتی و جایگاهش در محیط را بیابد (باقری نژاد، 1389).

تفکر راهبردی: توان آینده‌نگری، شناسایی محیط و برنامه‌ریزی اثربخش برای موفقیت در آینده را تفکر راهبردی گویند؛ برنامه‌ریزی راهبردی: فرا گرد تدوین راهبردهای جامعی که بتواند برای سازمان نوعی مزیت رقابتی در محیط ایجاد کند، برنامه‌ریزی راهبردی نامیده می‌شود؛ مدیریت راهبردی: فرا گرد تدوین راهبرد و اجرای آن به‌منظور کسب هدف‌های بلندمدت سازمان را مدیریت راهبردی گویند (رضائیان، 1386: 266).

رضائیان، علی (1386). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات سمت.

 باقری نژاد، جعفر (1389). برنامه ریزی راهبردی در مؤسسات آموزش عالی یک ضرورت یا انتخاب: مطالعه تطبیقی و تحلیل نیاز، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 2، صفحات 112-83.

منظور از آینده پژوهی در فرهنگ چیست؟

1-     مفاهیم آینده‌پژوهی:

الف. آینده‌پژوهی: مراد از آینده‌پژوهی، بررسی و تصمیم‌گیری نظام‌مند معطوف به آینده است؛ به‌عبارت‌دیگر، آینده‌پژوهی، دانش شکل دادن به آینده مطابق با آرمان‌های مطلوب یک سازمان یا جامعه است. هدف اصلی آینده‌پژوهی، خلق آینده مطلوب با توجه به نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهاست.

ب. آینده‌اندیشی: آینده‌اندیشی قبل از هر چیز، رویکرد معرفت‌شناختی نوپدیدی به برنامه‌ریزی است. در آینده‌اندیشی، آینده‌های بدیل به‌صورت چهار مرحله، سطح‌بندی می‌شوند که عبارتند از:1) آینده‌های ممکن که شامل هر آینده قابل‌تصوری است؛ ۲) آینده‌های باورپذیر که شامل آینده‌هایی است که علم و دانش امروزی آن را ابطال نکرده است؛ ۳) آینده‌های محتمل که نسبت به آینده‌های باورپذیر از احتمال وقوع بیشتری برخوردارند و ۴) آینده‌های مطلوب که بیش از سایر آینده‌های باورپذیر مطلوب سازمان است و تلاش دارد تا آن‌ها را محقق سازد.

ج. آینده‌نگاری: آینده‌نگاری، فرایندی نظام‌مند و مشارکتی است که در آن، استنباط‌های مختلف درباره آینده، گردآوری شده و از آن طریق، چشم‌اندازی میان‌مدت یا بلندمدت با هدف اتخاذ تصمیم‌های روزآمد و مهیاکردن اقدام‌های مشترک، پی‌ریزی می‌گردد. به‌بیان‌دیگر، درحالی‌که در آینده‌اندیشی، کنشگر صرفاً به رصد خروجی‌های سیستم اقدام می‌کند، در آینده‌نگاری، کنشگر درصدد خلق آینده‌ای برمی‌آید که آن را مناسب می‌داند. در سرمشق آینده‌نگاری، فرض بر وجود گزینه‌های متعددی از آینده‌های ممکن، باورکردنی و محتمل است که از میان آن‌ها، آینده مرجح و مطلوب، انتخاب شده و بر آن اساس، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری می‌شود.

د. سناریو نگاری یا برنامه‌ریزی سناریو:سناریو نگاری، یکی از بهترین و قوی‌ترین ابزارها و فنونی است که با بررسی و شناسایی تغییرات و عدم قطعیت‌های محیطی، چندین چشم‌انداز متفاوت از آینده را ارائه می‌دهد. در این شیوه، آینده‌هایی که امکان وقوع آن­ها محتمل است، در قالب داستان­هایی بیان شده و روایت­های بدیلی درباره­موقعیت‌های مرتبط با آینده ارائه می‌گردد. سناریو، گزینه‌ای از توصیف وقایع آینده است که باید باورکردنی و دربرگیرنده فرایندهای مفید برای تصمیم‌گیری بوده؛ همچنین، دارای سازگاری درونی و محتوایی نسبت به آنچه در آینده می‌تواند رخ دهد، باشد.

با توجه به شرايط بسيار پيچيده در جهان به‌شدت رقابتي و با دگرگونی‌های گسسته، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي ايران به‌مثابه نهادهايي هوشمند، خودتنظيم و خود راهبر راهي جز سوق دادن برنامه‌ریزی‌های خود به سمت الگوي آینده‌اندیشی و آینده‌نگاری راهبردي در پيش ندارند. آینده‌اندیشی قبل از هر چيز رويکرد معرفت‌شناختی نوپديدي به برنامه‌ریزی است. در آینده‌اندیشی، آینده‌های بديل به‌صورت چهار مرحله ممکن، باورپذير، محتمل و مرجح سطح‌بندی می‌شوند. دانشگاه‌های پيشرو جهان رويکرد آینده‌پژوهی را در کانون برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده‌اند (فراستخواه، 1392).

آینده‌پژوهی آموزش عالی، سامانه‌ای از سعی عالمانه برای بررسی و فهم روشمند و موثق حوزه‌های آینده نظام آموزش عالی، علم و فناوری است. آینده‌پژوهی، یک فرهنگ و یک فرایند است تا یک ابزار و یک محصول. مهم‌ترین دستاوردهای آینده‌پژوهی عبارت‌اند از: 1. تغییر در مدل‌های ذهنی؛ 2. مواجهه فرا کنشی با تغییرات شتابان؛ 3. چابکی و مصونیت از غافلگیر شدن؛ 4. درک آینده‌های بدیل؛ 5. سهیم شدن در ساخت آینده (میز آینده‌پژوهی آموزش عالی، پنل شماره 8، 1394).

یکی از روش‌هایی که در آینده‌پژوهی و برنامه‌ریزی راهبردی کاربرد زیادی دارد، نگاشت سناریو است. سناریو، گزینه‌هایی درباره مسیر آینده هستند که به روش سامانمند تهیه، رتبه‌بندی و اعتباربخشی می‌شوند. اگر بتوان این گزینه‌های آینده را بررسی و اعتبار یابی کرد، در آن صورت می‌توان گزینه‌هایی برای آینده به شکل سناریو تعریف شود. احتمالاتی هستند که از اثنای تأمل در نیروهای پیشران و عدم قطعیت‌های آینده و حالت‌های حدی به دست می‌آیند؛ یعنی اگر نیروهای پیشران آینده را شناسایی و از طریق این‌ها، حالت‌های حدی عدم قطعیت‌ها را مرور کنیم، از آن طریق می‌توانیم انواع احتمالات آینده خودمان را بازنمایی کرده و درنهایت، از بازنماییِ انواع احتمالات آینده، سناریو به دست می‌آید. سناریوها از طریق آن نیروهای پیشران و عدم قطعیت‌ها به دست می‌آید (میز آینده‌پژوهی آموزش عالی، پنل شماره 8، 1394).

 

پیشران‌هایی که عوامل شکل‌دهنده به آینده دانشگاه ایرانی در حوزه فرهنگ دانشگاهی محسوب می‌شوند، کدامند؟
فراستخواه (1392)، نوع پیشران‌هایی که عوامل شکل‌دهنده به آینده دانشگاه ایرانی در حوزه فرهنگ محسوب می‌شوند را به این صورت فهرست کرده است:  فرهنگ: 1. فرهنگ دانشگاهی رضایت‌بخش شامل فرهنگ علمی، نشاط فکری و آزادی علمی، فضای پردیس، فرهنگ دانشجویی، رشد و بالندگی دانشجو و جو سازمانی و گروهی توأم با انگیزش، اعتماد، دل‌بستگی و مشارکت.

فراستخواه، مقصود (1392). چارچوبی مفهومی برای برنامه ریزی مبتنی بر آینده اندیشی در دانشگاه، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در اموزش عالی، شماره 69، صفحات 1-22.

 

منظور از دانشگاه پژوهی چیست؟

یک تعریف جامع از دانشگاه پژوهی عبارت است از: فرایند نظام‌یافته پژوهش‌ها و ارزشیابی‌های منظم تمامی فرایندها، برنامه‌ها، عملکردها، منابع و اثربخشی واحدهای سازمانی که در یک دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی پژوهشی یا فناوری با مرکزیت یک واحد رسمی دانشگاه پژوهی از طریق جلب مشارکت سایر واحدها یا گروه‌های اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان به‌منظور گردآوری و سازمان‌دهی داده‌ها، پردازش و تحلیل به هنگام داده‌ها، تولید و تفسیر دانش و اطلاعات و تقدیم گزارش‌ها و توصیه‌های سنجیده به هیئت‌رئیسه، مدیران میانی و اجرایی و سایر مخاطبان درون و برون دانشگاهی برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های راهبردی و عملیاتی در راستای اعمال مدیریت دانایی محور در نظر می‌گیرد (ساکتی، 1384: 6؛ نقل در امین بیدختی و دیگران، 1391).

واحد دانشگاه پژوهی، چهار نقش اساسی بر عهده دارد که عبارت‌اند از: جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و انتشار اطلاعات، مهندسی اطلاعات، طراحی و تسهیل فرایند برنامه‌ریزی دانشگاهی، مشاوره در تصمیم‌گیری‌های دانشگاهی (امین بیدختی و دیگران، 1391).

به‌طورکلی، می‌توان عنوان کرد، دانشگاه پژوهی، ماهیتی پژوهشی دارد که هدف اصلی آن مشاوره به مدیران با رویکرد مبتنی بر سازوکارهای علمی و حرفه‌ای در خصوص سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیریِ مؤثر است و مبنای این امر، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات، مدلسازی و مهندسی اطلاعات است. مشارکت فعالانه پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی در طرح‌های پژوهشی کاربردی مرتبط با راهبردهای سازمانی، جزو اهداف بعدی است که در یک فرایند سیستمی و کل‌نگر مبتنی بر تفکر راهبردی، به رشد و توسعه هدفمند و هوشمندانه دانشگاه در راستای مأموریت گرایی و دستیابی به مزیت رقابتی، کمک می‌نماید.

امین بیدختی، علی اکبر؛ نعمتی، محمدعلی؛ زارع، مریم (1391). ضرورت ایجاد واحد دانشگاه پژوهی در دانشگاههای اسلامی ایران، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، شماره 1، صفحات 90-113.

 مهارتهای موردنیاز دانشجویان در هزاره جدید چه مواردی هستند؟

 برخی از این مهارتها، عبارتند از: افزایش دانش تخصصی و حرفه‌ای، تولید و ترویج دانش نو؛ آشنایی با روش‌های پژوهش علمی، خلاقیت و مهارت علمی لازم برای تحقیق و پژوهش؛ مهارت‌های سواد اطلاعاتی و استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی مناسب در زمینه‌های آموزش، پژوهش و غیره؛ توانایی خود- اشتغالی و اشتغال‌زایی (کارآفرینی)؛ مهارت‌های مربوط به تغییر فرهنگ یادگیری ازجمله یادگیری مشارکتی، یادگیری مسئله محور، یادگیری خود هدایت‌گر، یادگیری مادام‌العمر؛ مهارت‌های مربوط به تفکر نقاد و خلاق، تفکر فلسفی، آفرینش گری، کاوشگری، پرسشگری، جستجوی حقیقت، توسعه اندیشه و رشد فردی؛ مهارت‌های ارتباطی، ارتباطات بین فردی، گروه‌های دوستی و تعاملات مثبت و سازنده؛ مهارت‌های اجتماعی و شهروندی، حقوق شهروندی، درک موضوعات اجتماعی و فرهنگی، نشاط و تحرک اجتماعی؛ مهارت‌های سیاسی و بصیرت افزایی، افزایش قدرت تحلیل، درک و فهم سیاسی؛ پرورش فضیلت‌ها و منزلت‌های انسانی، احترام به نوع بشر، حفظ محیط‌زیست؛ مهارت‌ها و باورهای دینی و مذهبی، افزایش معنویت، سالم‌سازی و نشاط معنوی و روحی، خودسازی اخلاقی، تربیت اخلاقی، دینی و معنوی؛ تقویت روحیه انقلابی و جهادی، استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی؛ توانایی تصمیم‌گیری، توانایی حل مسئله و مهارت‌های مسئله گشایی؛ توانایی استقلال و خود انگیزشی، توانایی خلاقیت و نوآوری، توانایی رهبری و مدیریت؛ مهارت‌های مربوط به ایجاد و توسعه مشارکت جمعی، کار تیمی و فعالیت‌های گروهی؛ توانش های فرهنگی و هنری، درک زیبایی‌شناختی؛ اکتساب شایستگی‌ها و آماده شدن برای یک مسیر متنوع زندگی و استفاده از آموخته‌ها، دانش و مهارت‌های اکتسابی در عمل

سلسله مسابقات اینترنتی معاونت فرهنگی و دانشجویی چه زمانی و چگونه برگزار می گردد؟